recepty - zdravie - poradenstvo

Smoothie – Ako správne kombinovať suroviny?

Smoothie – Ako správne kombinovať suroviny?

Smoothie je obľúbený nápoj, ale napriek tomu mnohým robí na tvári zbytočné vrásky. Existujú mnohé tipy a recepty a veľa z nich zaťažuje žalúdok a vôbec nepomáha pri redukovaní hmotnosti alebo pri detoxikácii. Potom po žalúdočných ťažkostiach usúdite, že smoothie nieje pre Vás a vôbec to nemusí byť pravda. Poďme sa bližšie pozrieť na vhodné kombinácie, z ktorých sa budete cítiť sviežo, zdravo a možno aj štíhlejšie 🙂

Smoothie je rozmixované jedlo na kašu (najmä ovocie, zelenina, orechy), ktoré obsahuje veľa výživných látok. Na rozdiel od klasickej šťavy môže nahradiť jedno až dve jedlá denne (napríklad desiatu a olovrant). Je to chutné, rýchle a zväčša aj cenovo prijateľné riešenie na pokrytie denného príjmu živín.

Výhody konzumácie smoothies:

  • v smoothie na rozdiel od šťavy zostáva zachovaná vláknina, ktorá podporuje trávenie
  • vysoký podiel vitamínov, minerálov, antioxidantov, v prípade zelených smoothie aj chlorofylu
  • nízka časová náročnosť a v prípade, že máte hektický štýl života je konzumácia smoothie určite lepšie riešenie ako rýchle občerstvenie 🙂
  • so smoothie neprijímate zbytočné kalórie a tým pádom pomáha pri chudnutí
  • obsahujú veľa vody (voda zo surovín + pridaná pri mixovaní), takže pomáhajú v dodržiavaní pitného režimu

smoothie jahoda

Stručné delenie ovocia a zeleniny pre lepší prehľad:

Sladké a polosladké ovocie ( banán, jahody, melón, mango, jablko, hruška, ananás) /Nesladké ovocie (uhorka, zeler, mrkva)

Škrobová zelenina (zemiaky, strukoviny, obilniny, kukurica, tekvica) Listová zelenina (špenát, kapusta, kel, šalát)

Ostatná zelenina (brokolica, cvikla, karfiol, petržlen, špargľa)

Melón: dala som ho do jeho vlastnej kategórie, keďže najprospešnejší je pre telo konzumovaný samostatne 🙂 Žalúdok ho vie spracovať do 30 min a potom môžete pokračovať v ďalšom jedle.

 

Nevhodné kombinácie:

OVOCIE + MLIEČNE VÝROBKY

Vyhnite sa všetkým takýmto receptom, ktorých je plný internet. Znie to lákavo a áno jahody s mliekom alebo jogurtom chutia výborne ale telu to vôbec neprospieva. Na trávenie ovocia a mlieka telo využíva odlišné enzýmy a v prípade tejto kombinácie Vám po požití môže byť nevoľno a môžete mať aj problémy s hnačkou a plynatoťou, keďže si preťažíte tráviacu sústavu.

OVOCIE + ŠKROBY

V prípade, že máme v mixéri veľa ovocia, určite nieje vhodné pridávať ani strukoviny ani obilniny (ani otruby či ovsené vločky).

OVOCIE + ZELENINA

Obyvkle to nieje vhodná kombinácia, extistujú však výnimky. Napríklad listovú zeleninu môžete mixovať s ovocím bez obáv. Škrobová zelenina s ovocím vhodná nieje. Jablko je taká menšia výnimka a znesie sa napríklad s mrkvou alebo cviklou.

OSTATNÉ nevhodné kombinácie:

Melón s čímkoľvek 🙂

Zelenina mixovaná s plodmi (vrátane paradajok, uhorky a cukety)

Orechy s ovocím taktiež niesú veľmi vhodné. Orechy si môžete pridať napríklad do zeleninového smoothie. Ak však máte neodolateľnú chuť napríklad na jahodové smoothie s mliekom, určite je lepšia voľba napríklad mandľové mlieko ako živočíšneho pôvodu 🙂

Nevhodné suroviny na prípravu smoothie:

Cibuľa, cesnak, zemiaky, baklažán, paprika, reďkovka

smoothie

VHODNÉ kombinácie + príklady 🙂

  1. Maliny + ostružiny + kokosové mlieko + medovka
  2. Mango + špenát + mäta (veľmi odporúčam a v lete je super dať smoothie na chvíľu do mrazničky a spraviť si dreň 🙂 )
  3. Špenát + uhorka + limetková šťava
  4. Jablko + mrkva + banán (klasika, na ktorú sú suroviny doma stále 🙂 )
  5. Čakanka + rímsky šalát + medovka
  6. Banán + hruška + jahody + špenát
  7. Cvikla + jablko + špenát + citrónová šťava
  8. Kiwi + jablko + mrkva + šalát
  9. Źihľavové listy + banán + kúsok zázvoru

Najlepšie stráviteľné kombinácie sú čo sa týka ovocia sladké s polosladkým, alebo kyslé s polosladkým. Nesdlaké ovocie môžete kombinovať podľa chuti. Zeleninu je vhodné kombinovať s listovou zeleninou, môžete pridať aj máličko orechov.

Pre naozaj výživný nápoj nezabudnite pridávať do každého smoothie listovú zeleninu.

Aby bol Váš príjem živín vyvážený, snažte sa o rozmanitosť vo výbere surovín. Ja viem, že keď si nájdeme tri obľúbené kombinácie, ťažko sa ich vzdávame, ale skúšaním nových možno objavíme ďalšiu topku 🙂

Ak máte pocit, že vášmu nápoju niečo chýba, pozrite si TIPY NA PRÍPRAVU.

Chia semiačka môžete pridávať taktiež do každého nápoja, pre schopnosť dodať energiu odporúčam najmä do doobedných smoothie. večer by ste už nemuseli zaspať 🙂

Podľa vyššie uvedených zásad sa nebojte skúšať aj svoje vlastné kombinácie a v prípade otázok kľudne píšte na info@chutneafit.sk 🙂

 

Facebookgoogle_pluspinterestlinkedintumblrmail