recepty - zdravie - poradenstvo

Prečo (NE-) držať diétu?

Prečo (NE-) držať diétu?

Leto je pred nami a pomaly ale isto si začíname uvedomovať, aké škody na našom tele zanechala zimná sezóna a sviatočné pečivo. S pribúdajúcimi stupňami na teplomeri a zmenou sezóny v šatníku sa však ukazujú aj kilá, ktoré má málokto záujem ukázať. Toto je pre mnohých ideálny čas pre použitie tajnej zbrane zvanej diéta, ktorá sa neraz tvária ako čarovný prútik, ktorý napraví všetky hriechy zimy. Diét je veľa a častokrát majú lákavé názvy napríklad podľa celebrít, alebo ich autorov, takže vyberať je naozaj z čoho.

Vplyv diét na metabolizmus

Najväčším strašiakom je každoročne takzvaný jo-jo efekt. Držíte diétu, ktorá je úplne najlepšia mesiac pred letom, máte neuveriteľnú radosť z úbytku váhy a akonáhle prestanete, kilá sa vrátia naspäť. Čo je ešte horšie s každou ďalšou diétou idú dole ťažšie. Na prvý pohľad to znie nepochopiteľne, keďže ste spravili všetko ako bolo potrebné, vrátane možno zmenšenia porcií (to len pre istotu:-) ).

Pre pochopenie tohto efektu je potrebné pozrieť sa bližšie na to, ako funguje metabolizmus tela (tento článok sa pripravuje). Rýchlosť metabolizmu má každý individuálnu, avšak je možné ju ovplyvniť. Tak isto ako sa dá zrýchliť je možné ho aj spomaliť. Držanie diét patrí k spomalovačom metabolizmu a preto z dlhodobého hľadiska máme pocit, že priberáme aj keď nič nejeme. Žiaľ nieje to len pocit, ale aj fakt. Pri držaní diét je telu obmedzený prísun potrebných živín a dochádza tak nielen k spomaľovaniu bazálneho metabolizmu, ale aj k úbytku energie, bolestiam hlavy, poruchám menštruačného cyklu a pod.

Najväčší problém je, že tým, že v tele nastala nerovnováha a metabolizmus sa spomalil, tak telu trvá istú a vôbec nie krátku dobu, kým začne znovu fungovať obyvklou rýchlosťou. Počas tejto doby naspäť naberiete všetky zhodené kilá a často aj niečo navyše. Obyvkle začnete s ďalšou ešte účinnejšou diétou a už ajtak spomalený metabolizmus bude fungovať ešte pomalšie. Vznikne začarovaný kruh z ktorého mnohí nevedia nájsť cestu von. Aj z tohto dôvodu pribúda ľudí trpiacich obezitou.

prečo ne držať diétu

Odporúčania pre skvelú postavu aj bez diét

Cvičenie

Ja viem, že to niekedy, najmä na začiatku bolí, ale je to potrebné. Akýkoľvek pohyb pomáha nášmu telu rýchlejšie spaľovať a hlavne udržiavať si svalovú hmotu. Pri držaní klasických diét totiž síce chudneme a kilá idú dole ale v drvivej väčšine prípadov prichádzame práve o svalovú hmotu, ktorá robí postavu peknou a tuk zostáva. Prto je vhodné nájsť si primeranú šporotvú aktivitu, ktorá vás bude aspoň trochu baviť. Môže ísť o kolektívne športsy, cvičenie v posilňovni, behanie a pod. Na začiatok je dobrá aj rýchla chôdza a keď sa necítite ani na to, skúste sa aspoň hýbať večer pri pozeraní obľúbeného programu 🙂

Relax 

Pre udržanie postavy, s ktorou budete spokojný je vhodné nájsť si čas aj na relax. Počas relaxácie totiž začínajú fungovať hormóny, ktoré napomáhajú spaľovaniu tukov (napr. HGH, glukagón). Zároveň je relaxácia dobrá aj na odbúranie celodenných stresov, ktoré chudnutiu taktiež neprospievajú. V strese má človek totiž často sklony sa prejedať a robiť nájazdy na chladničku alebo skrinku so sladkosťami 🙂 V prípade, že naozaj neviete vypnúť, skúste napríklad relaxačné omaľovánky, aspoň na 15 minút denne.

dieta

Pitný režim

Voda pomáha vyplavovať z tela toxíny, ktoré keď telo nevie spracovať alebo ich nestíha spracovať obyvkle ukladá vo forme tuku. S úpravou pitného režimu je vhodné začinať ešte pred samotnou zmenou stravovania (aspoň pár dní). S pitným režimom by sa to však nemalo preháňať (s ohľadom na ľadviny) a treba vždy brať ohľad na vlastné telo. Napríklad nieje v poriadku aby žena, ktorá váži 45kg a je útlej nízkej postavy vypila denne 3litre ako sa mnohokrát v lete odporúča v rôznych magazínoch. Overený vzorec je vynásobiť aktuálnu váhu číslom 0,03 počas roka a číslom 0,04 cez leto, keď by predsa len mal byť pitný režim vyšší. Príklad: 60kg vážiaci človek by mal podľa tohto vzorca vypiť v priebehu roka 1,8litra vody denne a v lete 2,4litra.

 

Zásady stravovania

Zásady, ktoré môžete nájsť na tomto odkaze Vám uľahčia cestu za vysnívanou postavou 🙂 Pokiaľ sa ich budete držať, nemusíte žiť v neustálom strese z držania diéty a s pocitom viny, keď žiadnu nedržíte. Pokiaľ máte celoročne vyvážený jedálniček, niekoľko menších hriechov vám nemôže ublížiť 🙂

Ak sa chcete dostať rýchlejšie do formy určite vynechajte zo svojho jedálnička cukor. Sladiť samozrejme môžete ale nájdite si zdravšie alternatívy.

Inšpiráciu na to, čo zjesť, môžete nájsť aj v receptoch , ktoré budú priebežne pribúdať.

Je vhodné zistiť hodnotu svojho bazálneho metabolizmu a či ste typ, ktorý spaľuje skôr tuky alebo cukry a podľa toho si upraviť jedálniček. Prístroje na zisťovanie potrebných hodnôt o svojom tele viete nájsť aj v niektorých lekárňach, kde za cca 1Euro budete mať väčšinu potrebných informácií. Určite nieje nevyhnutné platiť veľké peniaze za vstupné vyšetrenia u rôznych odborníkov, ktorý majú v lepšom prípade podobne presný prístroj.

Tip: V lete to netreba preháňať s klimatizáciou, určite ste si aj na sebe všimli, že keď vám je zima zjete toho viac, ako v horúčave. Tým samozrejme nechcem tvrdiť, že človek má mať v práci, alebo doma 35°C, ale aj klíma sa dá nastaviť priajteľnejšie ako na úplný chlad 🙂

 

V prípade akýchkoľvek otázok ma neváhajte kontaktovať na maily: info@chutneafit.sk

 

 

 

 

Facebookgoogle_pluspinterestlinkedintumblrmail