recepty - zdravie - poradenstvo

Bezlepkové obilniny

Bezlepkové obilniny

Bezlepkové obilniny sú stále obľúbenejšie najmä pre svoju rozmanitosť a pestrosť využitia v kuchyni. Zároveň sú považované aj za zdravšie a ľahšie stráviteľné. 

Sú však vyhľadávané prevažne ľudmi, ktorým bola diagnostikovaná celiakia (stav, keď telo reaguje prehnane na zložku obilnín – lepok, alebo inak povedané glutén). Každým rokom sa však tešia väčšej obľube aj v rámci bežného obyvateľstva.

Čo spôsobuje lepok?

Lepok sám o sebe nieje škodlivý, v dnešných obilných produktoch sa ho nachádza až príliš veľa, čo už môže viesť k istým zdravotným komplikáciám. Príliš veľa lepku totiž spôsobuje nadúvanie, únavu ( fyzickú aj psychickú) a zhoršuje vstrebávanie látok v čreve. Lepok má súvislosť aj s niektorými autoimunitnými chorobami.

Únava je spôsobená najmä zníženou aktivitou mozgu, ktorá nastáva pri pravidelnom a častom konzumovaní lepku. Keď je unavený mozog, máme pomalšie a slabšie reakcie aj čo sa týka fyzických výkonov, nielen kognitívnych reakcií, ako sa často predpokladá. Samozrejme je tiež rozdiel či lepok konzumujeme v bielom pečive plnom prídavných látok, alebo či konzumujeme kvalitné celozrnné pečivo, ktoré bolo vyrobené bez umelých prísad, keďže aj tieto látky ovplyvňujú vstrebávanie živín.

Treba sa lepku vyhýbať?

Nemyslím si však, že zdraví ľudia by sa mali lepku úplne vyhýbať. Ono úplné vyhýbanie by bolo zbytočne finančne náročné a nie všetky bezlepkové predražené produkty sú naozaj aj zdravé. Za vhodnejšie považujem skôr spestriť si jedálniček občas niečím bezlepkovým, napríklad namiesto cestovinového šalátu si spraviť šalát so pšenom a podobne 🙂 Takéto spestrenie je ideálne najmä v období keď chcete podávať 100% výkony (či už máte pred skúškami,veľa úloh v práci alebo chcete mať vyšší fyzický výkon).

Na bezlepkovú stravu podľa niektorých zdrojov reagujú lepšie aj pacienti trpiaci schizofréniu alebo autizmom. Aj keď chorobu tento typ stravy nevylieči, napomáha k celkovému zlepšeniu stavu pacienta.

Ak by sme sa chceli lepku úplne vyhýbať treba myslieť aj na tzv. skrytý lepok, ktorý sa nachádza v ochutených čajoch, horčici, v reštauračných polievkach, niektorých sójových omáčkach, zmesiach korenia, proteínových tyčinkách, niektorých syroch, marinádach, žuvačkách a podobne. Vynechanie týchto potravín je však v prípade zdravého človeka, ktorý netrpí celiakiou alebo alergiou zbytočné.

Najznámejšie bezlepkové obilniny:

Pohánka

Pohánka síce nepatrí priamo k obilninám, ale jej využite a aj zloženie je také podobné, že ňou môžeme v jedálničku obilniny nahradiť. Dokonca vieme kúpiť aj pohánkovú múku alebo vločky.Pohánka chráni cievy a dodáva veľa potrebných živín  a minerálov. taktiež znižuje cholesterol a chráni proti rakovine. Pohánka nieje až tak finančne náročná a dajú sa z nej spraviť veľmi zaujímavé jedlá.

Pšeno

Ide o olúpané proso ( po česky Jáhly). Jeho využitie je veľmi mnohostranné, či už pri príprave sladkých alebo slaných jedál. Sú to malé žlté gulôčky, ktoré treba spariť vo vriacej vode a uvariť podobne ako napr ryžu. Veľa zdrojov ju odporúča aj ako prílohu k mäsu, alebo k inému hlavnému jedlu. Pšeno sa dá skvele pripraviť napr. na spôsob rizota, pridať do polievok, šalátu, prípraviť na sladko s ovocím.

Amarant

Pochádza z južnej ameriky a je považovaný za obilninu s najvyššími nutričnými hodnotami a ako bonus je aj bezlepkový. Okrem iného obsahuje aj zdravé nenasýtené mastné kyseliny, čím prispieva k znižovaniu cholesterolu v krvi. Zvyšuje činnosť mozgu a napomáha čisteniu tráviaceho traktu, urýchľuje metabolizmus a napomáha pri zdravom znižovaní hmotnosti. V predajniach môžete nájsť okrem samotného amarantu aj amarantové cestoviny, vločky chrumky apod.

Ryža hnedá, kukurica

Asi najznámejšie bezlepkové obilniny, ktoré myslím netreba nijak zvlášť predstavovať. Čo sa týka ryže, je dôležité podotknúť že ide o celozrnnú ryžu, ktorá je ľahšie stráviteľná a nie o ryžu bielu. Okrem klasického použitia v kuchyni sú napríklad výbroné aj ryžové, či kukuričné cestoviny. Prípadne na zahustenie omáčok sa zvykne používať kukuričný škrob namiesto bielej múky s rovnakým efektom.

Obľúbené sú aj iné bezlepkové obilniny ako napríklad quinoa alebo múky bez obsahu lepku, ktoré však nevyhnutne nemusia byť z obilnín, ako napríklad cícerová, sójová, kokosová, mandľová.

Facebookgoogle_pluspinterestlinkedintumblrmail