recepty - zdravie - poradenstvo

Mandle – pomôžu pri chudnutí aj znížia cholesterol

Mandle – pomôžu pri chudnutí aj znížia cholesterol

Mandle sú semená z rastliny Prunus Dulcis a delíme ich na sladké a horké. V predaji sú dostupné len sladké, horké z dôvodu vysokého obsahu amygdalínu niesú vhodné na konzumáciu. Pestujú sa predovšetkým v oblasti stredomoria a v teplejších krajinách.

Čo obsahujú mandle?

Patria k najzdravším orehcom, ktoré môžeme nájsť. Obsahujú len veľmi minimálne množstvo sacharidov, ale veľmi veľa vlákniny, ktorá nám dodá na dlhšiu dobu pocit sýtosti a napomáha pri trávení.

Obsahujú vysoké množstvo mandľového oleja, vitamínov C a E (100gr mandlí pokryje až 150% dennej potrebyvit. E), vápnika, draslíka a selénu. Vysoký podiel omega-3 a omega-6 nenasýtených mastných kyselín nám pomáha udržiavať choelsterol v norme.

Obsahujú síce aj veľa tuku, ale vo väčšej miere práve toho zdravého a potrebného. To však neznamená, že ich treba konzumovať každý deň pol kila, lebo v tom prípade sa pribratiu nevyhneme 🙂

Pozitívne účinky mandlí sú klinicky dokázané a jedna hrsť obsahuje len cca 130 kalórií. Mandle sú plné antioxidantov a v množstve vitamínu E sa im vyrovná máloktorá plodina. Aminokyelina arginín napomáha uvoľňovaniu ciev a krvnému obehu.

mandle lupané

Účinky mandlí:

  • pomáhajú znižovať cholesterol
  • obsahujú zdravé tuky a tým pomáhajú pri úprave hmotnosti
  • chránia pred cukrovkou
  • posilňujú fungovanie mozgu
  • vďaka vysokému množstvo antoxidantov pôsobia ako prevencia voči nádorovým ochoreniam
  • vysoký obsah vitamínov skupiny B stimiluje metabolizmus a tým pádom spaľujeme rýchlejšie tuky
  • patria k zásaditým potravinám a tým pádom pomáhajú v tele nastavovať rovnováhu
  • pomáhajú predchádzať kardiovaskulárnym chorobám
  • extrakty z mandlí pomáhajú aj pri herpesových ochoreniach
  • mandľový olej zvyšuje kvalitu pleti aj vlasov

mandlovy kolac

Konzumácia

Mandle môžeme jesť len tak samé o sebe. Nájsť ich však môžeme aj v koláčoch, sušienkach a dokonca si vieme kúpiť aj mandľové mlieko, maslo, či múku. V každom prípade je však vhodnejšie si uvedené produkty vyrobiť doma a naisto viete, čo obsahujú.

Mandľové mlieka sú totiž celkom drahé a zväčša obsahujú max. 2% mandlí. Taktiež múku si viete pripraviť zomletím doma a máte istotu, že je bez prídavných látok.

Pred konzumáciou, pokiaľ je to možné ich skúste namočiť vo vlažnej vode. Namáčanie totiž podporuje lepšie vstrebávanie živín.

Môžeme ich kúpiť buď ošúpané, alebo aj so šupkami a dokonca aj nasekané na lupienky. Vyberte si podľa toho, na aký účel ich potrebujete. Do koláča sa zrejme budú hodiť lupienky, ale pri bežnej konzumácii dávajte prednosť mandliam so šupkou, majú totiž viac výživných látok.

Kedy ich nekonzumovať?

Napriek všetkým pozitívnym účinkom sa im vyhnite v prípade, že máte na orechy alergiu alebo intoleranciu a neporspievajú ani ľuďom, ktorí majú problémy s obličkami.

Aj v predajniach však môžeme nájsť mandle, ktoré už niesú vhodné na konzumáciu. Mandle, ktoré majú žltý stred alebo sú výrazne horké sú už príliš staré a ich konzumácia sa neodporúča.

Facebookgoogle_pluspinterestlinkedintumblrmail