recepty - zdravie - poradenstvo

7 Zásad zdravého stravovania trochu inak :-)

7 Zásad zdravého stravovania trochu inak :-)

V škole sme získali veľa užitočných informácií, ale aj vecí, pri ktorých dodnes čakáme,  kedy príde tá chvíľa a predvedieme získané vedomosti v praxi. Čo nás však školy v bežných osnovách nenaučia je, ako sa máme stravovať. Áno viem, že matika je dôležitá, ale schopnosť pripraviť si chutné jedlo je určite viac každodenne využitá 🙂

V obchodoch máme dnes taký výber potravín, že je naozaj ťažké sa orientovať, ktoré sú tie zdraviu prospešné a ktoré majú len lákavý obal a výživné hodnoty sa stratili niekde po ceste.

Hlavné zásady zdravého stravovania

1. Uprednostňuj celozrnné výrobky

Je vhodné uprednostniť celozrnný chlieb, ryžu, cestoviny atď. – áno viem, toto sa hovorí roky a ajtak stále siahaš po tom bielom chlebe,bielych cestovinách, lebo určite to nieje až taký rozdiel. V médiách sa veľakrát spomínalo, že celozrnné výrobky sú biele, len prifarbované a stoja viac peňazí. Určite to v mnohých prípadoch pravda bola, ale to neznamená, že si nekúpime alebo neupečieme žiadny taký výrobok.  Rozdiel v celozrnných / bielych potravinách veru je a je viac než veľký. Celozrnné pečivo má oveľa viac vitamínov a vlákniny a pomáha telu aj s kvalitnejším trávením. Jeho súčasťou bývajú aj rôzne semienka, ktoré sú pre organizmus taktiež veľmi prospešné.

2. Zjedz päť porcií ovocia a zeleniny denne

Áno jasné, čo som zajac ? A vlastne keby aj som, kedy to mám akože stihnúť, veď to by som iné nejedol. Aj tu sa dá nájsť vhodné riešenie – ovocie a zelenina sa dajú konzumovať aj ako prílohy k bežných jedlám. Napríklad za hrsť jahôd na raňajky k ovsenej kaši, brokolicu k mäsku na obed a takto by sa dalo pokračovať a ani nevieš ako zrazu máš 5 porcií 🙂 Nemusia to byť veľké porcie, každá snaha sa však počíta a výsledkom bude rýchlejší metabolizmus a silnejšia imunita 😉

pitahaya, ovocie
Tip na raňajky 🙂

3. Zníž počet mäsitých jedál

Je to vôbec možné? A prežijem to?? Pravda je taká, že v súčasnosti je veľký vzostup civilizačných ochorení a niektoré výskumy ukazujú, že s tým súvisí aj zvýšená spotreba mäsa. Argument, že sú to jedlá starých mám neobstojí, kľudne sa spýtaj babky ako často jedla mäso v tvojom veku a určite to nebolo každý deň v rámci obedového menu 😛 Ideálne je konzumovať chudé mäso a maximálne tri krát do týždňa (3 porcie, nie tri dni plné mäsa 🙂 )

4. Menej soliť je niekedy viac

Tiež patríš k ľuďom, čo do každého jedla nasypú pol solničky, skôr ako ho vôbec ochutnajú? Vieš, možno je to novinka, ale priveľa soli zadržiava vodu v tele, nabudúce s každým zrnkom takto nasypanej soli mysli na to, že v lete v plavkách neobstojí pred opačným pohlavím argument typu: “ to je len zadržaná voda, žiadny tuk, vieš ja veľa solím “ 🙂 Zo soli potrebujeme najmä draslík a ten sa získava aj z iných potravín. Ono tá závislosť na soli prejde po prvých dňoch abstinovania a výsledok naozaj stojí zato 🙂

5. Vynechaj rafinovaný cukor 

Áno aj tie kravičkové čokolády, čo sa dajú zjesť celé na jedno posedenie, keksíky, vždy keď nieje nič po ruke a podobne. Jednoduché cukry spôsobia v tele vždy viac škody ako úžitku a k životu ich vôbec nepotrebujeme. Závislosť na cukre je však častokrát považovaná za silnejšiu ako na drogách alebo na alkohole. Preto ak máme pocit, že nám tú čokoládu jednoducho treba, nedajme sa zmiasť, nieje to skutočná potreba 🙂 Ak máš silnú potrebu zjesť niečo sladké, môžeš skúsiť ovocie, med, javorový sirup karob a podobne.

avokádo, kiwi, jahody

6. Kvalitný pitný režim je nevyhnutný

Nie, tie pivá po robote sa fakt nepovažujú za plnohodnotný pitný režim. Káva ma dehydratačné účinky a taktiež ju nemôžeš radiť k pitnému režimu, aj keď jej vypiješ pol litra denne 🙂 Ideálne je piť čistú vodu a bylinné nedochucované čaje. Samozrejme môžeš si dať sem tam to pivko alebo kávu, ale netreba to počítať k pitnému režimu.

Ideálny pitný režim si každý dokáže vypočítať sám na základe nasledovného vzorca: váha v kg  x 0,03 (pr. 60kg x 0,03 = 1,8l vody denne) v lete je možné zvýšiť koeficient na 0,04. Na každú kávu je vhodné prijať cca 250ml vody naviac.

7. Nevar keď máš fakt zlú náladu 🙂

Stalo sa ti, že celý deň dopadol úplne zle a po práci ešte riešiť jedlo.. ako to dopadlo? Okrem zvýšenia nervozity ešte aj pokazené jedlo, v hneve človek veľa vecí zabudne, veľa prihodí, nakoniec dvojhodinové úsilie dopadne ako plný hrniec nejedlej hmoty, nad ktorou aj pes ohŕňa nosom a tak prichádzajú na rad núdzové riešenia, napríklad pizza, čipsy a dobrý hostinec a to už niesú riešenia v rámci zásad zdravého stravovania 🙂

Ak by si chcel najaké tipy na zdravšie recepty, môžeš sa inšpirovať nejakými receptami TU.

Facebookgoogle_pluspinterestlinkedintumblrmail